ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 高知リハビリテーション学院紀要 
  2. 12巻

不器用・算数学習困難を主訴とする児に対する学習方略に関する検討

https://kochireha.repo.nii.ac.jp/records/138
https://kochireha.repo.nii.ac.jp/records/138
0da14142-6e3c-4b5d-b12e-4f7793ce0541
名前 / ファイル ライセンス アクション
13-20.PDF 13-20 (310.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-11-12
タイトル
タイトル 不器用・算数学習困難を主訴とする児に対する学習方略に関する検討
タイトル
タイトル Exploring a strategy for facilitating learning by a child whose chief complaints are clumsiness and difficulty learning arithmetic
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 算数学習,視空間認知,数概念,段階式
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning_arithmetic,visuo-spatial_cognition,numerical_concept,step-wise_instruction
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 西森, 有紗

× 西森, 有紗

WEKO 1159

西森, 有紗

Search repository
稲田, 勤

× 稲田, 勤

WEKO 1160

稲田, 勤

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1161
姓名 Nishimori, Arisa
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1162
姓名 Inada, Tsutomu
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 不器用及び算数の学習困難を主訴とする1症例に対して,対象児の認知特性に配慮した学習方略を検討した.対象児は数唱や数字の読み書きや位取りの理解は可能であったが,順序数の理解及び量の意味,数字での大小関係比較も困難であった.また,視空間認知や空間認知においても弱さを呈しており,図形の異同弁別の理解は可能であるが,目と手の協調運動及び実際に図形を正確に描く際に不器用さから道具操作を適切に使用しながらの模写や描画が苦手であった.今回の主訴が「割り算が出来ない」であったことより,計算能力の向上を目的とした訓練を実施した.段階式に訓練を実施する中で,視覚的補助を減少させていくことにより計算作業の短縮化及び視覚的イメージ化の促進を図った.その結果,割り切れる割算計算(2桁÷1桁)において,短期間での向上が見られた.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 We explored a strategy to facilitate learning by a child whose major problems were clumsiness and difficulty learning,with the child's cognitive characteristics taken into account. The child was capable of reciting the names of numbers,recognizing printed numbers,writing numbers,and understanding the position of the decimal point.However the child had difficulty understanding ordinal numbers,the meaning of quantity,and comparing the sizes of nembers.The child's visuo-spatial cognition and spatial awareness were also poor.Although the child was able to judge similarities and differences among patterns to distinguish different patterns from each other,it was difficult for the child to copy or draw using tools appropriately because of poor eye-hand coordination and a poor ability to illustrate the patterns precisely. Because the child's major problem was an inability to perform division,we provided instruction to improve calculating skills,During a step-wise process,the use of visual aids was reduced progressively to facilitate more rapid calculation and the acquisition of visual images by the child.Soon after the start of the instruction program,the child showed improvement in the ability to perform the division of evenly divisible numbers(a two-digit number divided by a one-digit number).This case is reported.
書誌情報 高知リハビリテーション学院紀要
en : Journal of Kochi Rehabilitation Institute

巻 12, p. 13-19, 発行日 2011-03-31
出版者
出版者 高知リハビリテーション学院
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13455648
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:35:44.862443
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3