ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 高知リハビリテーション学院紀要 
  2. 11巻

医療系専門学校生の進学動機と学校適応感

https://kochireha.repo.nii.ac.jp/records/127
https://kochireha.repo.nii.ac.jp/records/127
cc3938a4-420b-4d00-8f48-445e7f7f8110
名前 / ファイル ライセンス アクション
013-018.PDF 013-018 (106.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-11-01
タイトル
タイトル 医療系専門学校生の進学動機と学校適応感
タイトル
タイトル The relations of student motivation for entering medical school and school adjustment
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 学校適応感,進学動機,医療系専門学校生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 School_adjustment,Motivation_to_enter_medical_school,Medical_students
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 中野, 良哉

× 中野, 良哉

WEKO 1067

中野, 良哉

Search repository
中屋, 久長

× 中屋, 久長

WEKO 1068

中屋, 久長

Search repository
山本, 双一

× 山本, 双一

WEKO 1069

山本, 双一

Search repository
山崎, 裕司

× 山崎, 裕司

WEKO 1070

山崎, 裕司

Search repository
平賀, 康嗣

× 平賀, 康嗣

WEKO 1071

平賀, 康嗣

Search repository
片山, 訓博

× 片山, 訓博

WEKO 1072

片山, 訓博

Search repository
重島, 晃史

× 重島, 晃史

WEKO 1073

重島, 晃史

Search repository
高地, 正音

× 高地, 正音

WEKO 1074

高地, 正音

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1075
姓名 Nakano, Yoshiya
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1076
姓名 Nakaya, Hisanaga
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1077
姓名 Yamamoto, Souichi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1078
姓名 Yamasaki, Hiroshi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1079
姓名 Hiraga, Yasushi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1080
姓名 Katayama, Kunihiro
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1081
姓名 Shigeshima, Koji
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 1082
姓名 Kochi, Masato
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では医療系専門学校に在籍する学生の進学志望動機と学校適応感の関連について検討を行った.その結果,まず,医療系専門学校生の進学志望動機として,「無目的・漠然」「適性考慮」「可能性追求」「他律的動機」「専門性追求」の5つの因子が抽出された.次に,学校適応感の関連について重回帰分析を行ったところ,進学志望動機のうち「適性考慮」「専門性追求」が専門学校生の学校適応感を高め,その一方で「無目的・漠然」は適応感を低めることがわかった.また,「他律的動機」と「可能性追求」は学校適応感には関係しないことが分かった.これらのことから,医療系専門学校を志望する学生への進路指導において「適性考慮」「専門性追求」といった動機付けに焦点を当てるとともに,そうした側面での動機付けを入学後も維持していくような環境作りがその後の学校適応にとって重要となることが示唆された.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of the this study was to examine the relationship between medical student motivation to enter medical school and adjustment to the school.Participants were 120 medical school students.Five main factors were extracted from scale of motivation to enter medical school:"Aimlessness or Vague Idea of Career,""Consider Aptitude for Spesific Profession,""Heteronomous Motivation,""Possibility Seeking,""Specialty Seeking."In order to examine the relation between motivation to enter medical school and adjustment to the school,multiple regression analysis were performed,with motivation to enter medical school as the independent variable,and adjustment to the school as the dependent variable.The results showed that although motivation to enter medical school such as"Consider Aptitude for Specific Profession,""Specialty Seeking"were positively and "Aimlessness or Vague Idea of Career"was negatively related to adjustment to the school,"Heteronomous Motivation,""Possibility Seeking"were not related to adjustment to the school.It was suggested that academic and career counseling focus on student motivation to enter medical school such as"Aimlessness or Vague Idea of Career,""Specialty Seeking,"could lead to school adjustment.
書誌情報 高知リハビリテーション学院紀要
en : Journal of Kochi Rehabilitation Institute

巻 11, p. 13-18, 発行日 2010-03-31
出版者
出版者 高知リハビリテーション学院
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13455648
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 11:36:00.720704
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3